چربی فقط برای قلب مضر نیست

چربی فقط برای قلب مضر نیست!

 



وقتی صحبت از مضرات چربی می شود، همه به یاد بیماری های قلب و عروق می افتند. اما تحقیقات نشان داده اند که بین چربی رژیم غذایی و سرطان ها و دیگر بیماری های مزمن هم روابطی وجود دارد.

چربی

چربی و سرطان سینه

در مطالعات اولیه به نظر می رسید که مقدار چربی در رژیم غذایی خانم ها در میزان ابتلا به سرطان سینه مهم است اما طی مطالعاتی که انجام شد با مقایسه و بررسی رژیم های غذایی کم چرب و پر چرب و میزان ابتلا به به سرطان سینه، به این نتیجه رسیدند که این میزان چربی رژیم غذایی نیست که بر ابتلا به سرطان سینه نقش دارد، بلکه نوع چربی مصرفی است که مهم است.

طی تحقیقاتی که انجام شده به این نتیجه رسیده اند سرطان سینه در زنانی که رژیم غذایی ایشان سرشار از چربی حیوانی است درصد ابتلا بسیار بالاتر از خانم هایی است که چربی حیوانی کمتری استفاده می کنند.

در بررسی ها متوجه شده اند که رژیم های غذایی حاوی گوشت قرمز فراوان و لبنیات پرچرب، و عوامل دیگری از جمله هورمون ها در افزایش ابتلا نقش دارند. همچنین مطالعات اخیر نشان داده چربی های اشباع خطر ابتلا را بالا می برند.

 

چربی و بیماری های مزمن

به نظر می رسد چربی خورده شده با بیماری های مزمنی چون چاقی، پوکی استخوان، ام اس، کاهش حافظه ی وابسته به سن و تخریب سلول ها مرتبط است.

سعی کنیم در ورود چربی های مضر به بدن مان(چربی های ترانس) که در روغن های هیدروژنه شده بسیار است، جلوگیری کنیم. البته بسیاری از این نوع چربی از طریق فست فود ها وارد بدن ما می شود.

به جای کره و مایونز از روغن های گیاهی مایع که سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده چند بانده هستند و برای بدن ضروری اند استفاده کنیم

در ابتدای ورود مارگارین به بازار بسیاری بر این عقیده بودند که چون مارگارین از روغن های گیاهی و سرشار از چربی های غیر اشباع تهیه می شود، بهتر از کره است که از چربی حیوانی تهیه شده و سرشار از چربی های اشباع است و موجب بیماری های قلبی و افزایش چربی های بد خون می شود. اما با انجام مطالعات فراوان، بدین نتیجه رسیدند که اگر چه مارگارین منبع گیاهی دارد ولی به علت هیدروژنه شدن آن(فرایندی که طی آن جامد می شود) سرشار از اسیدهای چرب ترانس می شود و در نتیجه آن هم برای سلامتی بی ضرر نیست.
امگا3

لذا بهتر است به جای کره، مارگارین و حتی مایونز، از روغن های گیاهی مایع که سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده ی چند بانده هستند و برای بدن ضروری هستند استفاده کنیم.

با کمتر استفاده کردن از گوشت قرمز و لبنیات پر چرب از ورود چربی های اشباع اضافه به بدن جلوگیری کنیم.

سعی کنیم حبوبات، دانه، آجیل، ماهی و غذاهای دریایی و مرغ را جایگزین گوشت قرمز کنیم.

منابع سرشار از امگا 3 مانند گردو، ماهی، روغن سویا، کانولا، دانه ی بذر کتان و یا روغن آن را استفاده کنیم. سبزیجات و میوه های تازه را به میزان زیاد در طی روز در وعده های اصلی و در میان وعده ها استفاده کنیم. آب سبزیجات را هم وارد برنامه غذایی خود کنیم.و ورزش را فراموش نکنیم!


بخش تغذیه تبیان

/ 0 نظر / 4 بازدید